top of page

Blog

De mens voorbij het gezicht. Gelaatkunde hoe zit dat nou?


Zoals de vaste lezers al hadden gemerkt, is het bloggen bij mij de afgelopen weken even op de stapel blijven liggen. Ik had een periode van andere zaken aan mijn hoofd (die mij een diploma tot babyconsulent hebben op geleverd :-)). Daarnaast heb ik me gericht op het analyseren van mensen die wat dichter bij mij staan. Hoewel ik deze personen al redelijk goed kende, blijf ik me nog altijd verbazen dat er zo ontzettend veel te analyseren valt enkel uit de vormen van een mens. Ik ben deze mensen erg dankbaar dat zij me het vertrouwen geven om letterlijk in hun hoofd en hart te mogen kijken! Ik merk dat men dat dit toch telkens weer ook spannend vindt (en ik ook :-)). Vaak heb ik hele fascinerende en excentrieke mensen voor mij op de stoel, die op enige afstand van de "doorsnee" mens staan. Hen te beschouwen en te leren begrijpen wat er in hen omgaat is voor mij heel verrijkend! Gelaatkunde levert mij als persoon buitengewoon veel op. De rijkdom aan kennis over mensen is oneindig groot! Elk pad in mijn leven laat nieuwe gelaatkunde sporen na, geeft nieuwe inzichten. Alle mensen die ik mag ontmoeten en mij ingang geven tot de mens voorbij het gezicht, geven mij inzichten in onderlinge verbindingen tussen al dat is. Ze geven mij een mooie gelegenheid mezelf te verdiepen, of moet ik zeggen te verdiepen in mijzelf? Ik denk dat beiden klopt.

Wat maakt de mens?

Iedereen wordt geboren uit twee ouders, dit geeft je deels je voorkomen. Het is hierbij geen toeval dat bijna alle baby's in eerste instantie op hun papa lijken. Dat maakt dat pa zich gemakkelijker in het kleine wezentje herkent en zich er ook gevoelsmatig aan kan verbinden. Iets dat moeder en kind in de 9 maanden zwangerschap al op een intensiever level hebben kunnen doen. Later gaat het kind zich ontwikkelen onder invloed van de omgeving. Het gaat reageren op de invloeden en de mensen die op zijn of haar pad komen. Het groeit op en wordt zich steeds meer bewust van de eigen invloed op de wereld en andere individuen. Gaandeweg het leven hebben mensen de drang om zichzelf steeds te verbeteren en het vreemde is, dat zij dan later soms ook tot de conclusie moeten komen dat zij zich uiterlijk ver van hun ware identiteit begeven. Dit is vaak één van de redenen waarom mensen mij bezoeken voor een analyse, ze zijn opzoek naar hun ware aard en liggen steeds met zichzelf in de clinch omdat hun verworven karakter niet aansluit op het basis karakter. Je gezicht is een weerspiegeling van al je wensen en opgedane ervaringen, zowel positief als negatief. Gelaatsvormen zijn dus gerelateerd aan de voorbeelden uit de bovenstaande driepunts-taart: genen-omgeving-ik en GEEN toevalligheid!

Wat kan JIJ dan zien aan een gezicht?

Iedereen kan gezichten leren lezen. Eigenlijk kan iedereen het al vanuit zichzelf. Vaak heb je al een gevoel bij iemand, maar kan je er niet helemaal de vinger opleggen waarom je het zo voelt. Een logisch feit is dat hoe meer je lijkt op de ander, hoe groter de klik zal zijn. Dit heeft overigens niets te maken met huidskleur of cultuur. Ik ken persoonlijk veel mensen die een partner hebben uit een andere cultuur, waarbij zij zich helemaal thuis voelen omdat ze veel overeenkomstige vormen hebben in hun basale structuur. Er is een wederzijds begrip en gevoel dat het klopt met je eigen doelen.

Omgekeerd kan het ook zo zijn dat er meteen een spanning heerst, of dat je geen klik ervaart maar weerstand. Dit heeft dan te maken met het feit dat er weinig gemeenschappelijke karaktereigenschappen zijn. Men begrijpt elkaar daarmee dus niet of voelt weerstand tegen een eigenschap die men zelf minder bezit en niet begrijpt of lelijk vindt. Dominantie is hiervan een mooi voorbeeld. Kennis van lichaamsvormen en gelaatstrekken ten aanzien van gedrag, helpen om te begrijpen en te verklaren wat er in iemand omgaat. Of, wat er nou ECHT in jezelf omgaat. Waar je eigen innerlijke conflicten nou ontstaan en welke thema's hiermee gemoeid zijn. Het volledig leren lezen van gezichten is een tijdrovende klus, je hebt er veel parate kennis voor nodig. Daarnaast kost het tijd om te herkennen en te begrijpen welke invloeden verschillende vormen in het lichaam en gezicht op elkaar kunnen hebben. Daarom is het onzin om te zeggen dat gelaatstrekken op zichzelf iets vertellen over één bepaalde eigenschap, zoals je vaak leest in de oude gelaatkunde boeken. Het gaat juist om de combinatie van alles bij elkaar, dat maakt ons immers ook een uniek individu en bestaat er nergens een exact tweede JIJ!

Verlies niet je ware gezicht

Hoewel het echte analyseren doorgaans weggelegd is voor een goed getrainde gelaatkundige, zijn de grondbeginselen van gelaatkunde eerder logisch dan ingewikkeld. Het begrijpen van een asymmetrische gezicht is hier een goed voorbeeld van. Laten we voorop stellen dat niemand de perfect symmetrische snoet bezit. Iedereen heeft wel IETS dat niet helemaal klopt. Hoe meer asymmetrie er te zien is in een gezicht, hoe groter het verschil in het gedrag tussen de rationele kant (rechter gezichtshelft) en het gevoel (linker gezichtshelft). Dit alles staat in verbinding met de driepunt-taart die hierboven werd uitgelegd en is beïnvloed door genen, de omgeving en zelfbewustzijn. Het gezicht herbergt erfenissen uit deze drie punten. Al is het de scheve familie neus, negatieve gevoelservaringen of de drang naar iets wat je diep van binnen eigenlijk niet bent. De uitwerking van asymmetrie in het gelaat is dat men zich anders publiekelijk gedraagt dan privé en soms zijn deze verschillen zo groot, dat de persoon er zelf innerlijke hinder en onrust van ervaart. Men is als het ware in gevecht met zichzelf omdat men zich stoort aan het eigen gedrag, maar de gedragsmatige impulsen geen richting kan geven. Het leren kennen van je eigen gezicht geeft daarom vaak mooie inzichten die je rust kunnen geven en maakt dat je jezelf beter gaat leren begrijpen. Meer weten en leren over de vormen van de mens? Op vrijdag 22 en zaterdag 23 januari geef ik een twee daagse basiscursus hierover, te volgen voor elke gelaatkunde leek :-) Leer je zelf kennen en je omgeving te begrijpen. Een meerwaarde voor elk mens! Meer informatie over de cursus kan je HIER vinden, of mail mij: gelaatkunde@outlook.com


Archive
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon
bottom of page