top of page

Blog

Analyse blog Wilma: Hoe aarde ons leven stabiliseert.

Na enige aanmoediging van een aantal trouwe bloglezers, besloot ik om weer wat mensen te analyseren en hierover blogs te schrijven. Zo kwam ook Wilma, die jullie zien in dit bericht, bij mij op de stoel terecht.


Vroeger analyseerde ik mensen meestal volgens een vast protocol. Tegenwoordig kijk ik vooral naar dat wat mij bij binnenkomst opvalt aan een persoon. Want dat wat opvalt, wil gezien worden. Schrijver Willem Glaudemans gebruikte ooit de metafoor dat de mens vergelijkbaar is met een lamp. Het uiterlijk is de lampenkap, onze ziel het licht erin.

In een eerste ontmoeting wordt er doorgaans als eerste naar elkaars lampenkap gekeken.

Aan mij als karakterkundige de taak om te vertalen hoe het licht in iemand de lampenkap heeft kunnen beïnvloeden. Of hoe invloeden van buiten de vorm en lichtdoorlaatbaarheid heeft veranderd. Want wanneer de lampenkap veranderd, transformeert ook de wijze waarop het licht er doorheen kan schijnen.


Leren balanceren.

In de traditionele Chinese geneeskunde (TCM) wordt de wereld en ons lichaam bekeken door middel van vijf elementen: hout, vuur, aarde, metaal en water. Elk element vertegenwoordigt bepaalde aspecten van de natuur en heeft invloed op ons fysieke en emotionele welzijn.


Wilma draagt voornamelijk de energie bij zich van het aarde element. Het aarde element kenmerkt zich bij haar in een ronder gevormde lichaamsbouw en een ronder gezicht. De wangen zijn zacht, haar neuspunt en kin zijn gevuld. Haar huid oogt zacht en straalt als het ware haar innerlijke warmte en hartelijkheid uit. Wilma laat een rustige, evenwichtige uitstraling zien, iets wat typisch is voor iemand met een dominant aarde element. Het aarde element brengt ons vaak een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Mensen met een sterk aarde element zijn vaak zorgzaam en hebben een natuurlijke aanleg om anderen te ondersteunen en te voeden. Ze stralen een kalmte uit die anderen geruststelt. Allemaal eigenschappen die Wilma ook inzet in haar beroep als buurtcoach en rouw- en verliesbegeleider.


Een onbalans van het aarde element kan leiden tot gevoelens van:

  • onzekerheid

  • piekeren

  • het gevoel niet meer vooruit te komen/vast te zitten

  • overbezorgdheid

  • moeite hebben met verandering.


Ondanks de hele duidelijke kenmerken van aarde, herbergt het uiterlijk van Wilma nog andere elementen. Haar rode haar en oogvorm verraden het element vuur! Dit geeft aan dat Wilma is staat is om anderen te enthousiasmeren om naar de mooie kanten van het leven te kijken. De combinatie van haar vuur met aarde maakt dat ze gericht is op het creëren van een warme sfeer, waarbij humor absoluut een rol speelt. Wilma kan mensen motiveren om in zichzelf te duiken en hen het positieve en verlichtende inzicht geven dat elke levensles ons juist maakt tot wie we zijn in het nu.


Lieve Wilma, dank je wel voor jou openheid en hartelijke aanwezigheid!

Peggy.


Reactie van Wilma:

“Superblij was ik met het aanbod van Peggy voor deze gezichtsanalyse. Een hele fijne, warme ontvangst in haar mooie werkruimte maakt dat je je meteen welkom voelt. En wat heeft ze me treffend beschreven. Wat je hier leest is maar een klein stukje van wat ik mocht horen van haar.

Peggy leest niet alleen wat mensen aan de buitenkant zien maar ook hoe het van binnen voor mij “werkt”. Bijzonder om te horen hoe zij dat ziet aan mijn gezicht

Een hele prettige bevestiging van hoe ik mezelf ken maar wat anderen niet altijd zien.”
























留言


Archive
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon
bottom of page